Subscribe Us

Perbandingan Sistim Pendidikan Indonesia Dan Malaysia



PERBANDINGAN SISTIM PENDIDIKAN
INDONESIA DAN MALAYSIA
 
 Perbandingan Sistim Pendidikan Indonesia Dan Malaysia

BAB I
PENDAHULUAN

A. Latar Belakang
Pendidikan merupakan kebutuhan sepanjang hayat. Setiap manusia membutuhkan pendidikan, sampai kapan pun dan di manapun ia berada. Pendidikan sangat penting artinya, sebab tanpa pendidikan manusia akan sulit berkembang dan bahkan akan terbelakang. Dengan demikian pendidikan harus betul-betul diarahkan untuk menghasilkan manusia yang berkualitas dan mampu bersaing serta memiliki budi pekerti yang luhur dan moral yang baik.
Bahwa nilai penting pendidikan adalah suatu investasi sumber daya manusia yang dengan sendirinya akan memberi manfaat moneter ataupun non-moneter. Itulah sebabnya investasi pendidikan yang diperlukan bagi bangsa Indonesia sebenarnya harus terlebih dahulu mengarah pada pendidikan dasar dan bukan pendidikan yang super canggih. Berpedoman pada apa yang telah dicanangkan oleh UNESCO, proses pendidikan pada pendidikan dasar setidaknya harus bertumpu pada 4 (empat) pilar, yaitu learning to know (belajar untuk mengetahui), learning to do (belajar untuk melakukan sesuatu), learning to be (belajar untuk menjadi seseorang), dan learning to live together (belajar untuk menjalani kehidupan bersama).

B. Rumusan Masalah
Berdasarkan uraian dalam latar belakang yang penulis kemukakan di atas, maka kami membatasi masalah-masalah yang akan di bahas yaitu :
1.      Bagaimana sistem dan kebijakan pendidikan ( peraturan dan lembaga pendidikan ) di Malaysia ?
2.      Bagaimana tema pendidikan ( biaya pendidikan ) di Malaysia ?

C. Tujuan Penulisan
1.      Untuk mengetahui sistem dan kebijakan pendidikan ( peraturan dan lembaga pendidikan ) di Malaysia.
2.      Untuk mengetahui tema pendidikan ( biaya pendidikan ) di Malaysia


BAB II
SISTIM PENDIDIKAN DI INDONESIA
 
A.    Dasar, fungsi dan Tujuan pendidikan Indonesia
Dasar Pendidikan di Indonesia berdasarkan pada Pancasila dan undang-undang dasar Negara Republik Indonesia Tahun 1945. Sedangkan fungsi dari dari pendidikan Indonesia adalah mengembangkan kemampuan dan membentuk watak serta peradaban bangsa yang bermartabat dalam rangka mencerdaskan kehidupan bangsa, bertujuan untuk berkembangnya potensi peserta didik agar menjadi manusia yang beriman dan bertaqwa kepada Tuhan Yang Maha Esa, berakhlaq mulia, sehat berilmu, cakap, kreatif, mandiri, dan menjadi warga negara yang demokratis serta bertanggung jawab.
B.     Perseta Didik
Peserta didik adalah anggota masyarakat yang berusaha mengembangkan potensi diri melalui peroses pembelajaran yang tersedia pada jalur, jenjang dan jenis pendidikan tertentu Jenjang pendidikan atau tahapan pendidikan yang tetapkan berdasarkan tingkat perkembangan peserta didik, tujuan yang ingin dicapai, dan kemampuan yang dikembangkan yang ada saat ini adalah;
1.      Pendidikan Tingkat Dasar ditempuh dalam waktu enam Tahun ( SD, MI) di tambah sekolah menengah tingkat Pertama atau SMP dan Madrasah syanawiyah(MTs) ditempuh dalamwaktu tiga tahun sehingga sekolah tingkat dasar di Indonesia ditempuh dalam jangka waktu 9 tahun.
2.      Pendidikan Tingkat Menegah ditempuh dalan jangka waktu tiga tahun.
3.      Perguruan tinggi Jenjang S1 ditempuh dalam jangka waktu empat tahun .
4.      Perguruan Tinggi Jenjang S2 ditempuh dalam jangka waktu minimal 2 tahun.
C.     Pendidik
Pendidik adalah tenaga kependidikan yang berkualifikasi sebagai guru, dosen, konselor, pamong belajar, widyaiswara, tutor instruktur, fasilitatopr dan sebutan yang lain yang sesuai dengan kehususannya, serta berpartisipasi dalam menyelenggarakan pendidikan.
D.    Satuan pendidikan:
Adalah kelompok layanan pendidikan yang menyelenggarakan pendidikan pada jalur formal dan non formal dan informal pada setiap jenjang dan jenis pendidikan.
1.      Pendidikan formal adalah jalur prndidikan yang tersetruktur dan berjenjang yang terdiri atas pendidikan dasar, pendidikan menengah dan pendidikan tinggi.
2.      Pendidikan non formal adalah merupakan jalur pendidikan diluar pendidikan formal yang dapat dilaksanakan secara struktur dan berjenjang.
3.      Pendidikan informal adalah jalur pendidikan keluarga dan lingkungan.


BAB III
SISTIM PENDIDIKAN DI MALAYSIA

A.    Sistem Pendidikan
            Sistem pendidikan di Malaysia diselenggarakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Pendidikan Malaysia bisa didapatkan dari sekolah tanggungan kerajaan, sekolah swasta atau secara sendiri. Sistem pendidikan dipusatkan terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah. Kerajaan negeri tidak berkuasa dalam kurikulum dan aspek lain pendidikan sekolah rendah dan sekolah menengah, sebaliknya ditentukan oleh kementerian. Hanya pendidikan di sekolah rendah diwajibkan dalam undang-undang. Oleh itu, pengabaian keperluan pendidikan setelah sekolah rendah tidak melanggar undang-undang. Sekolah rendah dan sekolah menengah dikelola oleh Kementerian Pelajaran Malaysia tetapi dasar yang berkenaan dengan perguruan tinggi dikelola oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia sejak pada tahun 2004. Sejak tahun 2003, kerajaan memperkenalkan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran yang berkenaan dengan Sains. dan matematik. Pendidikan Malaysia terdiri daripada beberapa peringkat:
a.       Pendidikan prasekolah
Sekolah tadika (prasekolah) menerima siswa umur 4-6 tahun. Sekolah tadika bukan merupakan pengajian wajib dalam Pendidikan Malaysia. Namun begitu perkembangan tadika oleh pihak swasta sangat digalakan. Sebagian besar Sekolah Kebangsaan mempunyai kelas prasekolah. Namun kebanyakan ke kelas ini dibuka kepada anak-anak dari keluarga berpendapatan rendah.
b.      Pendidikan rendah
Pendidikan rendah bermula dari tahun 1 hingga tahun 6, dan menerima siswa berumur 7 tahun sehingga 12 tahun. Bahasa Melayu dan bahasa Inggris merupakan mata pelajaran wajib dalam Sistem Pendidikan Malaysia. Sekolah rendah awam di Malaysia terbagi kepada dua jenis, yaitu Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Kurikulum di kedua-dua jenis sekolah rendah adalah sama. Perbedaan antara dua jenis sekolah ini ialah bahasa pengantar yang digunakan. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan. Bahasa Tamil atau bahasa Mandarin digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Jenis Kebangsaan.Pada akhir tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi menilai prestasi murid-murid. Ujian awam pada peringkat sekolah rendah dinamakan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR). Pelajar yang telah menduduki UPSR, dibenarkan melanjutkan pelajaran ke peringkat menengah.
c.       Pendidikan menengah
Sekolah menengah di Malaysia merupakan sekolah kelanjutan setelah anak menempuh sekolah dasar selama 6 tahun. Sekolah menengah ini berlangsung selama 5 tahun. Seperti di sekolah rendah, setiap tingkatan ditempuh selama satu tahun. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran selain Sains dan Matematika. Pada akhir kelas 3, para siswa harus mengikuti ujian untuk menentukan kelulusan di sekolah menengah rendah, yang disebut Penilaian Menengah Rendah (PMR) atau dahulu dikenal dengan istilah Sijil Pelajaran Rendah (SPR), dalam bahasa Inggris disebut Lower Certificate Education (LCE) atau Lower Secondary Evaluation. Ujian tersebut wajib diikuti oleh semua siswa kelas 3. Setelah itu, siswa akan diarahkan untuk masuk kelas berikutnya dengan pilihan jurusan IPA (science) atau seni (Arts). Siswa dapat memilih sesuai dengan pilihan mereka sendiri. Umumnya jurusan IPA lebih dipilih oleh siswa. Meskipun dalam perjalanannya, siswa masih diberikan kesempatan untuk beralih jurusan IPA ke jurusan seni, namun tidak untuk sebaliknya. Pelajar-pelajar yang tidak dapat menentukan keputusan yang memuaskan boleh memilih untuk menjalani pengkhususan vokasional di sekolah teknik.
d.      Pendidikan pra-universiti
            Selepas SPM, para pelajar dapat membuat pilihan sama ada belajar dalam Tingkatan 6 matrikulasi, pengajian diploma di pelbagai institut pendidikan seperti Politeknik. Jika mereka melanjutkan pelajaran dalam Tingkatan Enam, mereka akan menduduki peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM). Tingkatan 6 yang terdiri daripada Tingkatan 6 Rendah dan Tingkatan 6 Atas mengambil masa selama dua tahun. STPM dianggap lebih susah daripada A-level kerana merangkumi skop yang lebih mendalam dan luas. Walaupun STPM biasanya diduduki bagi mereka yang ingin belajar di universiti awam di Malaysia, STPM turut diakui di peringkat antarabangsa.
e.       Pengajian tinggi
            Banyak subsidi diberi oleh kerajaan untuk menanggung pendidikan di universiti-universiti awam. Pemohon memerlukan kelayakan STPM, matrikulasi atau diploma yang diiktiraf, serta kelulusan-kelulusan lain yang setara yang diiktiraf Kerajaan. Keputusan yang baik dalam peperiksaan tidak menjamin kemasukan universiti awam. Ini adalah kerana tempat pengajian bagi sesetengah program adalah terhad. Contohnya, tempat untuk bidang perubatan adalah terhad dan adalah mustahil untuk universiti awam menerima semua pelajar-pelajar yang mendapat semua A dalam STPM. Justeru, adalah penting bagi pelajar untuk mendapatkan maklumat dari pihak sekolah ketika mengisi borang permohonan. Para pelajar juga dapat membuat pilihan untuk pergi ke institusi swasta bagi pendidikan peringkat tinggi. Banyak institusi memberi kursus dengan bekerjasama dengan institut atau universiti di luar negeri. Selain itu, terdapat juga Institut Pendidikan Guru Malaysia yang menawarkan program ijazah sarjana muda perguruan dan politeknik yang menawarkan kursus diploma dan sijil bagi yang berminat.

B.     Jenis sekolah
1.      Sekolah Kebangsaan
Bahasa Malaysia digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan. Sekolah Kebangsaan merupakan salah satu jenis sekolah rendah.
2.      Sekolah Kluster / Sekolah percontohan
3.      Sekolah Jenis Kebangsaan
Bahasa Cina atau Bahasa Tamil digunakan sebagai bahasa pengantar. Sekolah Jenis Kebangsaan merupakan salah satu jenis sekolah rendah.
4.      Sekolah Wawasan, sekolah yang diselenggarakan untuk mempererat harmonisasi antar etnis di Malaysia.
5.      Sekolah Agama Islam
Sekolah pondok, madrasah dan sekolah agama Islam lain merupakan bentuk sekolah asal di Malaysia. Sistim pelajaran di sekolah-sekolah ini tidak diterima oleh kebanyakan universiti di Malaysia, kebanyakan pelajar ini perlu melanjutkan pelajaran ke kawasan seperti Pakistan atau Mesir.
6.      Sekolah Bestari
Sekolah bestari mencoba menerapkan komputer dan teknologi dalam pembelajaran.
7.      Sekolah Teknik dan Vokasional
8.      Sekolah Berasrama Penuh / Ikataan dinas

C.     Peraturan Pendidikan di Malaysia
Dari sistem pendidikan yang terbawah (SD) hingga yang perguruan tinggi (universitas), Malaysia mempunyai nilai “lebih” dari kita. Di Malaysia negara sepenuhnya mendukung pembangunan pendidikan, baik dari sistem maupun dari sarana dan prasarana. Di malaysia, ketika sebuah keluarga memiliki seorang anak maka orang tuanya wajib mendaftarkannya di sekolah rendah (Indonesia=SD) satu tahun sebelum masa sekolah. Hal ini dimaksudkan agar adanya kepastian bahwa anaknya mengikut pendidikan wajib. Di Malaysia masa persekolahan sekolah rendah adalah 7-12 tahun. Jadi saat seorang anak sudah berumur 6 tahun, jika orang tua belum mendaftarkannya ke sekolah rendah maka akan dikenakan sanksi undang-undang. Orang tua akan dikenakan denda max RM 5000 atau kurungan penjara max 6 bulan atau kedua-duanya sekali. Yang tak kalah bernilai “plus” juga adalah mengenai uang bayaran sekolah rendah di Malaysia. Tidak seperti di Indonesia yang banyak pungutan-pungutan sekolah, di Malaysia sumbangan PIBG (Persatuan Ibu Bapa dan Guru) hanya dibayar perkeluarga. Jadi kalau sebuah keluarga memiliki 1 anak atau lebih sama saja bayaran yang dikeluarkan. Selain itu pungutan lain tidak ada termasuk sumbangan untuk dana pembangunan. Sebab dana pembangunan sepenuhnya merupakan tanggungjawab pemerintah.


BAB III
PERSAMAAN DAN PERBEDAAN
SISTEM PENDIDIKAN INDONESIA DAN MALAYSIA

A.    Persamaan
1.      Pendidikan DI Indonesia dan Malaysia bisa diperoleh dari sekolah tanggungan pemerintah, sekolah swasta atau secara sendiri.
2.      Adanya wajib pendidikan dasar. Pendidikan menengah, dan perguruan tinggi, hanya lama pendidikan yang berbeda.
3.      Sistem pendidikan dipusatkan terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah / wajib pendidikan dasar.

B.     Perbedaan
1.      Di Malaysia sumbangan PIBG (Persatuan Ibu Bapa dan Guru) hanya dibayar perkeluarga, Jadi kalau sebuah keluarga memiliki 1 anak atau lebih sama saja bayaran yang dikeluarkan.
2.      Pungutan lain tidak ada termasuk sumbangan untuk dana pembangunan, sebab dana pembangunan sepenuhnya merupakan tanggungjawab pemerintah.
3.      Di Indonesia, usia wajib sekolah ialah 7-15 tahun sementara di Malaysia antara 6-11 tahun.
4.      Level pendidikan menengah dan vokasional,. Usia wajib sekolah pada jenjang ini ialah usia 13 tahun di Indonesia (3 tahun SMP dan 3 tahun SMA) serta usia 12 tahun di Malaysia (3 tahun SMP dan 4 tahun SMA).
5.      Indonesia hanya menjadi negara tujuan bagi 3.023 mahasiswa asing sementara Malaysia menjadi negara tujuan bagi 41.310 mahasiswa asing (hampir 14 kali lipat ketimbang Indonesia) pada tahun 2009.
6.      Malaysia masuk ke dalam lima besar negara tujuan studi bagi mahasiswa Indonesia. Padahal, Indonesia tidak masuk ke dalam lima besar negara tujuan studi bagi mahasiswa Malaysia.

BAB IV
KESIMPULAN

1.      Sistem pendidikan di Malaysia diselenggarakan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia. Pendidikan Malaysia bisa didapatkan dari sekolah tanggungan kerajaan, sekolah swasta atau secara sendiri. Sistem pendidikan dipusatkan terutamanya bagi sekolah rendah dan sekolah menengah.
2.      Pendidikan Malaysia terdiri daripada beberapa peringkat: pendidikan prasekolah, pendidikan rendah, pendidikan menengah, pendidikan pra-universiti, dan pengajian tinggi.
3.      Jenis sekolah di Malaysia ; sekolah kebangsaan, sekolah kluster / sekolah percontohan, sekolah jenis kebangsaan, sekolah wawasan, sekolah agama islam, sekolah bestari, sekolah teknik dan vokasional, sekolah berasrama penuh / ikatan dinas.

REf : http://krisdaning217.blogspot.com/2012/04/perbandingan-pendidikan-di-indonesia.html





Posting Komentar

0 Komentar